تغذيه- سلامتي


 






 

وقتي دچار عفونت معده مي شويد
 

خيلي از مواقع، عادات غذايي ناسالم يا غيربهداشتي و حتي گاهي نوشيدني ها و وسايل کثيف و آلوده ي آشپزخانه، مي توانند اختلالات و عفونتهاي معده ايجاد کنند. اين عفونت ها به نوبه ي خود مي توانند نشانه هايي ناخوشايند مانند دل آشوبه، حالت تهوع، سرگيجه، دل پيچه و غيره به وجود بياورند. با اين حال، با رعايت راهکارهايي مفيد، مي توانيد بروز اين اختلالات و عفونت ها را به حداقل برسانيد:
- پس از خوردن غذا، چند ساعت استراحت کنيد تا معده تان خالي شود. طي اين مدت، فقط مي توانيد مايعاتي مانند آب، آب سيب و غيره بنوشيد.
- پس از يک روز استراحت کامل، غذاهاي سبک مانند عدسي، سوپ ساده، کته ساده و غيره بخوريد.
- تا زمان بهبود کامل، از خوردن مواد تحريک کننده مانند نوشيدني هاي گازدار، قهوه و غيره خودداري کنيد. در عوض آب فراوان يا مايعات الکتروليت بنوشيد.
- تا چند روز از خوردن مواد غذايي چرب، شير، مواد حاوي گوجه فرنگي يا رب گوجه و لبنيات بپرهيزيد.
- ويروس هاي معده مي توانند بدن را به شدت ضعيف کنند، پس به استراحت زياد نياز داريد.
 
- از مواد طبيعي ضد عفوني کننده معده مانند يک ليوان آب مخلوط با چهار يا پنج قطره عصاره دانه گريپ فروت استفاده کنيد. اين عصاره منبع غني اي از ترکيبات ضد ميکروبي است.
- مخلوطي از آب و عصاره ليموترش تازه تهيه کنيد و آن را بنوشيد، روزي شش تا هفت مرتبه، از اين مخلوط استفاده کنيد.
- آب زغال اخته خالص، بهترين درمان براي ويروس هاي معده است، پس براي تسکين درد معده آن را بنوشيد.

پياز، دشمن غده هاي بدن
 

پياز، منبع سرشاري از سولفيدهاست و مي تواند از رشد غده ها در بدن جلوگيري کند. در کنترل چربي و فشار خون نيز مؤثر است و از بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي کند. همچنين درماني مفيد براي مبتلايان به آسم است و تورم و التهاب را کاهش مي دهد. کرمها و انگلهاي بدن را نيز از بين مي برد. مصرف پياز براي حفظ سلامت موها، ناخن هاي دست و پا و چشم ها توصيه مي شود و بهترين درمان براي کنترل عارضه ي ترومبوز(تشکيل شدن لخته هاي خوني در عروق يا قلب) شناخته مي شود. براي تهيه ي سوپ پياز، به چهار قاشق غذاخوري کره، هفت فنجان پياز سفيد، دو قاشق غذاخوري روغن مايع گياهي، دو فنجان آب مرغ يا سبزيجات، نمک و فلفل به مقدار کافي، چند تکه نان تست(اختياري)، سه و نيم قاشق غذاخوري آرد و مقداري پنير پارمسان رنده شده(اختياري) نياز داريد. مقداري از آب مرغ يا سبزيجات را داخل قابلمه اي ريخته و کره را در آن حرارت ذوب کنيد. روغن، نمک و پياز را به آن بيفزاييد و به مدت 20 تا 25 دقيقه اي روي حرارت متوسط قرار دهيد. آرد را به آن افزوده و از روي حرارت برداريد تا کمي خنک شود. پياز را از داخل مواد خارج کرده و بقيه ي مواد را روي حرارت به مدت چند دقيقه قرار دهيد. دوباره پياز را به قابلمه برگردانيد و 20 تا 25 دقيقه حرارت دهيد. نان تست را به سوپ افزوده و در صورت تمايل پنير پارمسان را روي آن ريخته و سوپ را با نان تازه ميل کنيد.

گل کلم، معجزه مي کند
 

گل کلم منبع سرشاري از فوليات ويتامين C و آنتي اکسيدانها است و درمان خوبي براي کم خوني محسوب شده، از مشکلات قلبي جلوگيري کرده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند. ويتامين B موجود در گل کلم براي رشد سلولي مفيد است، از اين رو، مصرف آن براي زنان باردار توصيه مي شود. خون و کبد را نيز تصفيه مي کند. اين گياه براي سلامتي قولون بسيار مفيد است و مصرف آن براي افراد مبتلا به بيماري هاي کليه و مثانه، توصيه مي شود. براي تهيه ي سالاد گل کلم، به دو عدد گل کلم متوسط، دو حبه سير خرد شده، سه قاشق غذاخوري پودر گياه کَبَر(نوعي چاشني غذايي)، يک چهارم فنجان جعفري تازه ي خرد شده، نمک و فلفل به مقدار کافي، پنج تا شش قاشق غذاخوري روغن زيتون و دو قاشق غذاخوري ماءالشعير نياز داريد. گل کلم را شسته و برگ هاي اضافي آن را درآوريد و آن را بخار پز کنيد. کَبَر، سير، روغن زيتون، جعفري و ماءالشعير را داخل کاسه اي ريخته و به مقدار کافي نمک و فلفل بزنيد. گل کلم پخته را به آن اضافه کنيد و آنها را روي حرارت ملايم، به مدت 20 تا 25 دقيقه قرار دهيد و گاهي آن را هم بزنيد. سالاد آماده را مي توانيد سرد يا گرم سرو کنيد.
منبع: نشريه راه زندگي شماره 285